Säsongsprogram

Välkommen till höstens alla aktiviteter!

UTSTÄLLNINGAR

25/8–9/9 I synfältets periferi – Cecilia Nelson, Kerstin Olsson Grönvik och Måd Olsson-Wannefors

Tre konstnärer från Huddinge utforskar det som pågår i synfältets periferi, det som den fokuserade, målinriktade blicken lätt missar. De visar skulptur, mixed media-verk, teckning, akvarell och måleri. Cecilia skriver bl.a. konstrecensioner i GP medan Kerstin och Måd är illustratörer.

15/9–30/9 Emelie Markgren

Emelie Markgren från Delsbo går just nu Kungliga Konsthögskolans 5-åriga program i fri konst. Hon har trots sin ungdom redan många utställningar och utmärkelser bakom sig samtidigt som hon är en framstående dansare. Måleriet har växlat mellan vackra landskap och abstrakt måleri. Nu arbetar Emelie även med skulptur, videokonst och performance och vi kommer att se allt detta på Kvarnen.

6/10–1/10 Eva Ljungdahl och Björn Gimstedt

Eva Ljungdahl bor numera i Glombo utanför Delsbo och har en lång karriär som professionell konstnär. Hon målar i olja, akryl men främst numera akvarell. Motiven är ofta hämtade från naturen. Björn Gimstedt är konstnär och musiker från Sundsvall. Han gör skulpturer, tavlor och brukskonst i olika material med en blandning av modern teknik och traditionellt hantverk.

3–4/11 Konstrundan

Den uppskattade Konstrundan går som vanligt av stapeln under Allhelgona-helgen 3–4/11. Nya ateljéer väntar!

10/11–25/11 Ann-Margret Söderström

Ann-Margret Söderström växlade över från keramik till måleriet och är nu känd för sina stora abstrakta dukar. En skön omväxling mot nutidens trend med fotografiskt måleri? Färgen, som läggs på i lager på lager, är en viktig del i hennes konst. Hon har bl.a. ställt ut på sitt eget galleri Bläckhornet i Axmar, på Tallbo och i Bollnäs Konsthall.

Konstresa

Höstens resa startar med Konståkning i Stockholms tunnelbana. Denna gång besöker vi pendeltågsstationerna Stockholms City och Stockholm Odenplan. Därefter fortsätter vi till Lars Lerins utställning på Liljevalchs.

Tid: 8/9 (prel. starttid från Kvarnen kl. 07.30).

Avgift: 600 kr inkl. bussresa med fika (fm), guidad visning i T-banan inkl. biljett och entrébiljett till Liljevalchs.

Anmälan: Bindande anmälan senast 31/8 till Rita (073-841 08 88).

Konstbio

I samarbete med Kilafors Bio visar vi denna termin en film om ytterligare en portalfigur i konsten: Caravaggio – ljusdunkelmåleriets mästare. Vi får följa med till platser där konstnären verkade och får ta del av hans konst i

ett unikt porträtt.

Plats: Biografteatern i Kilafors

Tid: 29/9 kl. 14.00–16.00

Biljettpris: 120 kr, under 25 år 90 kr

Höstmöte

Det stora utlottningsmötet äger rum på

Kvarnen 15/11 kl. 18.30.

Konstmusik

Den 18/11 kl. 17.00 arrangerar vi en konsert med gruppen Sthlm Svaga under ledning av Johan Jutterström, som ju tidigare genomfört ett par uppmärksammade konserter på Kvarnen.

Konstfilm och kurser

Information finns i egna flikar till vänster.