Säsongsprogram

Välkommen till vårens alla aktiviteter!

Utställningar

20/1–4/2 Akvarellfestival

En del konsthallar fokuserar på teckning, andra på foto – vi på akvarell! För första gången arrangerar vi en utställning för enbart akvarellmålare. Tanken är att detta ska bli ett återkommande inslag i våra program framöver – hur ofta är inte bestämt. Alla är välkomna att lämna högst 5 verk som sedan bedöms av en jury. Inlämning sker på Kvarnen 11/1 kl.15.00 – 19.00.

10–25/2 Inga Hjohlman & Torun Eliasson

Inga Hjohlmans egenartade trä- och trådskulpturer – som tjusat bl.a. besökare på ett par Vårsalonger – matchas av Torun Eliassons bilder, numera mest grafik. Duon har under många år ställt ut tillsammans.

10–25/3 Linda Lasson och Ingegerd Bergwall

Två generationer textilkonstnärer: Linda Lasson är en ung textilkonstnär ”med fyra års utbildning som med svart sytråd på armeringsväv sätter tummen i ögat på en skövlande samtid med berättelser om ett exploaterat Norrland och en undanträngd urbefolkning.” (från Lindas hemsida).

Lite mer årsrik är Ingegerd Bergwall som också arbetar heltid med textilkonst sedan flera år och som 2016 ställde ut på Konstkraft i Ljusne.

7–22/4 Stefan Larsson

Ytterligare en konstnär som visats på Liljevalchs Vårsalong, Stefan Larsson. Hans videoverk Spatial Bodies var ett uppmärksammat verk på 2017 års salong. Stefan är från Söderhamn men bor numera utanför Kyoto, Japan, och arbetar under pseudonymen AUJIK. Han har fått många internationella priser för sina videoverk och har omfattande samarbeten med många musiker och filmare runt om i världen.

1–9/5 Ung Konst: Kerstin Skjaervold & Lii Bergman Obs! Nya datum

Kvinnor är temat för vårens sista utställning av två unga konstnärer, en fotograf –

Kerstin Skjaervold - och en målare – Lii Bergman.

22/2 Årsmöte

Du inbjuds härmed till årsmötet som äger rum på Kvarnen den 22/2 kl. 18.30. Kvällens talare är Anna Lindqvist, chef för Kultur och Fritid i Hudiksvall och tidigare i Söderhamn och regionens kulturstrateg.

3/3 Konstresa till Stockholm

Vårens resa startar med ”konståkning”: Vi får en visning av

konsten i Stockholms tunnelbana, där många nya stationer har fått intressanta verk. Därefter besöker vi Vårsalongen som nu är åter i Liljevalchs nyrenoverade lokaler.

Kostnad 500 kr inkluderar bussresa med bussfika, guidad visning

i tunnelbanan, inkl. biljett och entrébiljett till Liljevalchs.

Bindande anmälan senast 22/2 till Rita Sjögren 073-841 08 88.

5–6/5 Operett, Hjertén, hantverk m.m.

Tillsammans med Musica Viva planeras en kulturhelg i Stockholm med besök på den nya Musikhögskolan, Glada Änkan på Operan, besök hos hantverkare i Gamla Stan och Waldemarsudde med Sigrid Hjertén och Alexander Klingspor.

Hotell: Radisson Blue Royal Viking med frukost.

Pris 2 450 kr/per person. Tillägg enkelrum 650 kr.

Bindande anmälan senast 25/2 till Birgitta Årnfelt 070-230 53 86.

Konstfilm och kurser

Information finns i egna flikar till vänster.