Konstbio

self-portrait-1889
the-bathers-1897

Konstbio

I samarbete med Biografteatern i Kilafors visar vi två filmen i höst.

14/9 kl 14 Gauguin på Tahiti – ett förlorat paradis

Paul Gauguin är en av den moderna konstens främsta föregångare. År 1891 lämnade han allt i Frankrike för att återuppfinna sitt måleri på Tahiti. Följ med på en resa till Gauguins förlorade paradis.

Paul Gauguin var en fransk målare, skulptör och grafiker. Hans tavla Nafea Faa Ipoipo såldes år 2015 för 300 miljoner dollar, vilket gör den till ett av de dyraste konstverken genom tiderna. Han var först impressionist men utvecklade en dekorativ stil med långtgående förenkling, hela färgplan, starka konturer, den så kallade primitivismen och postimpressionism.

År 1890 lämnade hans fru honom och tog med sig barnen. Hans gamla vän Vincent van Gogh dog. Hans karriär som konstnär stagnerade. Och han var pank. Han bestämde sig för lämna allt och återuppfinna det västerländska måleriet.

1891 reste han från Frankrike till Tahiti. Det blev början på en resa som ledde konstnären till civilisationens utposter, på jakt efter människans ursprunglighet.

Vi besöker platserna och får ta del av hans kända verk på Metropolitan Museum, Chicago Art Institute, National Gallery of Art och Bostons Museum of Fine Arts.

19/10 kl 14 Prado – en samling underverk

I samband med Pradomuseets 200-årsjubileum är denna dokumentär den första filmiska resan genom rum och berättelser från ett av de mest besökta museerna i världen. Följ med på en guidad tur med Oscarsvinnande skådespelaren Jeremy Irons.

En detaljerad inblick i ett av världens mest berömda museer. Samlingarna med över 8 000 konstskatter är en trollbindande upplevelse som drar närmare tre miljoner besökare till Madrid varje år.

Pradomuseet är ett av världskonstens tempel. Samlingen berättar historier om kungar, drottningar, dynastier, krig, nederlag och segrar. Detta arv är universellt och omfattar mästerverk av Vélazquez, Rubens, Titian, Mantegna, Bosch, Goya, El Greco och många fler.

breton-girls-dancing-pont-aven-1888
retrato-ecuestre-del-duque-de-lerma_rubens
clara_peeters
bodegn-de-recipientes_zurbarn
martirio-di-san-filippo_jos-de-ribera
retrato-de-felipe-iv-en-armadura_diego-velzquez
carlo-v_tiziano
la-maja-desnuda_goya
la-gloria_tiziano
el-caballero-de-la-mano-en-el-pecho_el-greco

Pris: 120 kr, ungdom 90 kr

Arr. Söderhamns konstförening och KBF

Önskar du samåka ta kontakt med Rita Sjögren.