Konstfilm

Konstfilm

Under våren 2018 kommer vi att visa konstfilm på Biografteatern i Kilafors. Vi får följa med på utställningar på de stora museerna med berömda målningar och konstnärer.

14/4 kl 14.00

Michelangelo – kärlek och död

Lördagen 14/4 kl 14.00 visar vi vårens konstfilm som handlar om Michelangelo, en fullmatad biografi över det temperamentsfulla, passionerade och högt älskade geniet Michelangelo, en av de största renässanskonstnärerna.

Skulptör, målare, arkitekt och poet. Här får vi veta allt om Michelangelos liv och konst. Det blir en resa genom de stora kapellen och museerna i Florens, Rom och Vatikanen, till ateljéer och bostäder, för att utforska Michelangelos stormiga liv. Dokumentären skapar en större förståelse för denna karismatiska och gåtfulla konstnär, både via hans relationer till sina samtida kolleger och hans konstnärliga arv av idag.

Här undersöks Michelangelos konst och konstnärliga process – från Carrara-stenbrottet där Michelangelo skaffade sin marmor, till hans nya teknik för att skapa sina verk. Det blir även en unik inblick i de fascinerande Rothschild-bronsstatyerna, som efter omfattande forskning till slut 2015 tillskrevs Michelangelo, efter århundraden av debatter.

Medverkar gör konstkritikerna Martin Gayford och Jonathan Jones, professor Arnold Nesselrath, biträdande direktör för Vatikanmuseet och den samtida konstnären Tania Kovats.

Bland inspelningsplatserna återfinns Casa Buonarroti i Florens, Carraras marmorgruvor, Medici-kapellet och Vatikanen. Dessa vackra platser, kombinerat med högupplösta bilder av Michelangelos största verk, skapar en svindlande visuell upplevelse.

Pris: 120 kr, ungdom 90 kr

Arr. Söderhamns konstförening och KBF

Önskar du samåka ta kontakt med Rita Sjögren.