Konstfilm

Konstfilm

I samarbete med Biografteatern i Kilafors visar vi denna termin en film om Monet.

23/2 kl 14 Näckrosor av Monet – vattnets och ljusets magi

Upplev en fantastisk dokumentär om den store konstnären Monet och hans intresse för vatten och ljus återspeglat i näckros-målningarna.

Detta är historien bakom de fantastiska konstverken Näckrosor som bröt mot konventionerna, och om en konstnär som fick återupprättelse tack vare sina målningar. I det sargade Frankrike i slutet av första världskriget rev den genialiske Monet upp traditionerna och förändrade konstvärlden för alltid.

Det här är berättelsen om Monets besatthet av vatten och ljus, något han inte kunde fly ifrån och som han förvandlade till ett slags magi. Berättelsen om de radikala krafter som revolutionerade den moderna konsten. Monets tydliga målsättning var att på ett helt nytt sätt överföra ”det första, rena intrycket” av former och föremål så som ögat uppfattar dem till målarduken.

Filmen visar upp målningarna Näckrosor som de aldrig setts förut. En unik, exklusiv titt på de mästerverk som förvaras av Musée de l’Orangerie (Paris), Musée Marmottan Monet (Paris), Musée d’Orsay (Paris) och Monets hem och trädgård i Giverny.

Filmen är inspirerad av bästsäljaren Mad Enchantment: Claude Monet and the Painting of the Water Lilies från 2016, skriven av Ross King, som även medverkar i filmen.

Biljettpris 120 kr,

ungdom under 25 år 90 kr.

Önskar du samåka ta kontakt med Rita.

Pris: 120 kr, ungdom 90 kr

Arr. Söderhamns konstförening och KBF

Önskar du samåka ta kontakt med Rita Sjögren.