Mimmi Bruséns stipendium

Mimmi Bruséns stipendium

Stipendium Till Mimmi Bruséns minne

Mimmi Brusén var under många år en centralgestalt i Söderhamns konstliv och till hennes minne har Söderhamns Konstförening instiftat ett stipendium. Stipendiet delas ut till ungdomar i Söderhamns kommun som är aktiva inom bildkonsten. Stipendiet skall främja och stimulera fortsatt utveckling för mottagaren inom bildkonsten.

Styrelsen mottar gärna förslag på stipendiat och utser slutlig mottagare. Storleken på stipendiet fastställs årligen beroende på föreningens ekonomiska situation. Stipendiet utdelas i anslutning till utställningen Ung Konst eller vid annat lämpligt tillfälle.

Bidrag till stipendiet kan sättas in på

BG: 8103-4 3362178-0 (Sparbanken) Ange Mimmi Brusén

SWISH Nr 123 290 7806. Ange till Mimmi Bruséns minne.

Söderhamns Konstförenings har sedan flera år ett stipendium för yngre konstnärer, Mimmi Bruséns stipendium. Efter flera års uppehåll delades stipendiet ut till två av deltagarna i Ung Konst den 11 maj 2013 på Kvarnen, Söderhamn.

Stipendiaterna heter Lina Söderberg och Pär Forsgren, båda verksamma vid Göteborgs universitets institution för konsthantverk och design, Steneby. Pär är född och uppvuxen i Söderala och Lina kommer från Vallentuna. De har valt att arbeta med hårda material, järn och stål.

Lina och Pär visar redan vid dessa unga år en osedvanlig fantasi och originalitet i sitt skapande, parat med ett skickligt hantverk. De har på ett utmärkt sätt format sin utställning efter Kvarnens speciella förutsättningar och skapat en unik miljö med en blandning av det hårda materialet och det mjuka och humoristiska anslaget.