Säsongsprogram

Välkommen till vårens alla aktiviteter!

UTSTÄLLNINGAR

I samband med varje vernissage sker ett konstsamtal med utställaren och konstföreningens

ordförande.

19/1–3/2 The Wasteland – Det öde landet: Peter Endahl,

Maria Forsling Jenke och Åsa Westman

Vad kan tänkas finnas i ett framtida öde landskap, som förstörts av människan? Det öde landet är en utställning som belyser ett framtida dystopiskt scenario. Peter arbetar oftast med måleri och metallskulptering i sin konst, Maria med textila skulpturer och Åsa skapar nytt av textilt återbruk.

15/2–18/2 Per Sonerud: Konstnär – Artist – Kosmopolit

Hudiksvallsprofilen Per Sonerud, som ensam representerade Gävleborg på Liljevalchs Vårsalong 2018, är sparsam med att ställa ut men kommer under några dagar visa gicléer på Kvarnen. ”Jag är inte intresserad av att måla så att det blir likt. Men om jag kan göra en människa lite gladare blir jag rätt så nöjd.”

9–24/3 Gudrun Westerlund

Uppsalakonstnären Gudrun Westerlund har sedan flera år visat sin konst i och utanför Sverige. Mycket i hennes bilder bottnar i hennes egen verklighet. Men det är ofta omvandlade synintryck eller förvridna, förvanskade, tillrättalagda eller hoppusslade minnen.

30–31/3 Konstmarknad

Vår populära konstmarknad återkommer. Du kan sälja eller byta konst (ej egen produktion).

6–21/4 Rågång: Linnea Rygaard och Jacob Holmberg

I utställningen Rågång förhåller sig Linnea och Jacob till rågångar som en metafor för rumslighet, på samma sätt som rågångar markerar skiften i skogen, definierar också strukturer rumslighet. I måleriets konkreta lager och skulpturens volymer möter ytorna varandra och skapar linjer och former. Båda konstnärerna flyttade efter Konsthögskolan 2016 från Stockholm till Sandvik norr om Ljusdal.

27/4–12/5 Nino Ramsby

Med nyfikenheten som drivkraft använder sig Nino Ramsby av sitt konstnärskap för att förstå mer om livet, sig själv och andra. I måleriet har Nino två huvudspår: Det abstrakta och det föreställande. En stor del av arbetet handlar om att med sensitiv lyhördhet navigera sig fram till ett så okonstlat måleriskt uttryck som möjligt. Ramsbys måleri kan kännas igen i hans musik, där form-och färgkombinationer blir de harmonivärldar han placerar sina melodier i. Nino har i 25 år arbetat som grafisk formgivare, illustratör och fotograf.

Konstresor

14–17/3 Helsingfors inkl. Nationalmuseum Stockholm

Vårens resa går till Helsingfors där vi bl.a. besöker det nyöppnade muséet Amos Rex. På vägen gör vi ett första besök på det nyrenoverade Nationalmuseum i Stockholm. Resan går med Lönns Buss. Avresa 14/3 kl 9.00 från Kvarnen. 2 övernattningar på båten och en hotellnatt i Helsingfors, vilket ger oss nästan två hela dagar i Helsingfors.

För 3 250 kr ingår busstransport, boende i 2-bäddshytt högt i båten insides, 2 middagar inkl. dryck på båten, 2 frukostar på båten, hotell centralt, entré till muséer.

Tillägg för enkelhytt 400 kr, enkelrum 650 kr, utsideshytt 650 kr/pers.

Detaljprogram finns på hemsidan. Bindande anmälan till Birgitta Årnfelt (arn.lager@telia.com) senast 27/1.

2–6/10 Florens

Redan nu vill vi informera om en större konstresa, då vi besöker Florens, med sina fantasiska konstskatter, och dess omgivningar tillsammans med vännerna från Munskänkarna. Programmet och villkor finns på hemsidan. Anmälan senast 16/2 direkt till resebyrån BK Travel Solutions.

Konstbio

Under våren kommer vi att visa konstfilm på Biografteatern i Kilafors.

23/2 kl 14 Näckrosor av Monet – vattnets och ljusets magi

Upplev en fantastisk dokumentär om den store konstnären Monet och hans intresse för vatten och ljus återspeglat i näckros-målningarna.

Biljettpris 120 kr,

ungdom under 25 år 90 kr.

Önskar du samåka ta kontakt med Rita.

Årsmöte 28/2

Årsmöte på Kvarnen kl 18.30.

Kurser

Konstkurser

Vårens konstkurser kommer att bestå av fyra olika teman, som ägnas en kursdag

(4 lektionstimmar) vardera. Kursledarna är välkända Söderhamns-konstnärer.

26/1 Teckning – Karin Öst

10/2 Porträttmåleri – Daven Xu

2/3 Skulptur – Ragnhild Sandelius Brodow

13/4 Screentryck – Ragnhild Sandelius Brodow

Kostnad: Varje kurstillfälle kostar 250 kr. Man kan anmäla sig till enstaka kurser eller alla. Alla kurserna kostar 800 kr.

Lokal meddelas efter anmälan. Anmälan till Rita senast 20/1.

Kroki

Vi fortsätter krokitecknandet men utan lärare. Det blir 5 kurstillfällen om 2 timmar per gång

kl 18.30–20.30.

Datum: 5/2, 26/2, 19/3, 2/4, 16/4.

Kostnad: 915 kr (Baserat på 8 deltagare. Vid fler sjunker avgiften.)

Anmälan till Rita senast 30/1.

Nätbaserade föreläsningar

Univ.lektor Jan O M Karlsson återkommer som föreläsare med en serie om fyra före-läsningar om 3 timmar per gång med rubriken Konsthantverks- och konstindustridesign 1850-1950. Vi följer föreläsningarna i en studiecirkel på CFL.

Datum: 3/2, 3/3, 31/3, 5/5 och 26/5.

Kostnad: 800 kr

Anmälan till www.sensus.se/konsthistoria.