Aktuell

måndag, fredag:           stängt

Aktuell utställning

I samarbete med Erik-Andersgården och Bilda arrangerar Söderhamns konstförening under sommaren utställningar av lokala konstnärer på logen. Utställningarna är öppna samma tider som gården.

Den första utställningen äger rum under Hälsingegårdarnas Dag 25 - 26 maj.

Det är samma trio som ställde ut vid samma tillfälle förra året: Ewa i Walla, Karin Öst och Daniel Falakeh. Både Ewa och Karin är välkända konstprofiler i Söderhamn. Daniel är en ung talang vars porträtt av asiatiska personer väckt uppmärksamhet.

Mikael Rydh är begåvad inom både musik och  bildkonst. Han deltar i Musica Vivas evenemang i sommar Mellan Skogar, Berg och Dalar. Till vardags spelar han violin i Kungliga Hovkapellet. Han målar huvudsakligen porträtt, porträtt som  väcker funderingar kring den avbildade personen. Mikael har bl.a. ställt ut på Edsviks konsthall och Liljevalchs Vårsalong. Utställningen pågår 26 juni - 14 juli.

Nästa utställare är Daven Xu 25 juli - 11 augusti. Daven bor sedan flera år i Vallvik, är utbildad vid Beijings konstakademi och Valand och är mycket uppskattad både för sin tekniska briljans och fantasi. Han leder ofta målarkurser i Söderhamn.

Sommarutställningarna avslutas med Eilert Andersson 15 - 25 augusti. Eilert har målat akvarell under många år och är uppskattad ledare av flera målargrupper. Hans motiv hämtas mest från naturen: Skog och kustlandskap.

I samarbete med Berga Brystuga och Bilda arrangerar Söderhamns konstförening också en utställning på logen hos Berga Brystuga i sommar. Utställningen är öppen under samma tider som Berga Brystugas sommarprogram, se deras hemsida för mer information.

Söderhamnskonstnären Ann-Caroline Breig - utbildad vid Royal Academy of Arts (MA) i London - ställer ut på Logen, Berga Brystuga.

2010 tog Ann-Caroline Breig emot Landstinget Gävleborgs kulturstipendium. I motiveringen står bland annat " Med sitt starka engagemang för bygden och med sitt kraftfulla och särpräglade måleri har hon redan tagit plats på konstscenen i länet."

Hennes färgstarka måleri har liknats vid ”en blandning mellan Mårten Andersson och Picasso”.

Vernissage söndag den 21 juli.
Kl 15.30 berättar konstnären om sin konst
Från kl 15 finns möjlighet att fika, dricka bubbel...